22 mei 2016

Zo maak ik mijn volgende verhaal wél af: vijfstappenplan

Met dit vijfstappenplan lukt het wel
Iets afmaken. Het is duidelijk niet mijn sterkste kant. Ik ben het meisje dat al meer dan eens aan een schrijfcursus begon zonder het einde te halen. Het meisje dat in elke schuif een verhaal heeft zonder einde. (En ook het meisje met minstens twee breiwerken in haar breitas waar nog een mouw aan mankeert.)
Hoog tijd om (vooral maezelf) te bewijzen dat ik het wel kan. Dus vanaf nu ben ik het meisje met een plan. Ik vond een plan dat wél kan werken op writetodone.com.

STAP 1: Begin niet aan nieuwe projecten
Nieuwe ideeën zijn verleidelijk. Ze zitten vol belofte. En te pas en te onpas nestelen er zich nieuwe in mijn hoofd. Vanaf nu probeer ik de lokroep van nieuwe ideeën te weerstaan. Want inderdaad: elk nieuw en veelbelovend idee verdwijnt uiteindelijk in één van mijn schuiven.
DOEN! Een plek (Evernote of een notitieboekje) voorzien waar ik al mijn nieuwe ideeën kan parkeren. Zo zijn ze uit mijn systeem.

STAP 2: Duik in de schuif
Beoordeel alle schrijfprojecten waar je ooit aan begon. Dat wordt enkele avonden bladeren in een grote stapel notitieboekjes en snuisteren in oude folders op de computer.
DOEN! Lijstjes maken.
  • eentje met projecten die mijn bloed nog altijd sneller laten stromen
  • eentje met projecten die ik liefdevol begraaf
  • eentje met projecten waar misschien eventueel nog iets inzit - later
 STAP 3: Kies één project (ja echt, eentje maar)
Om iets af te werken, moet je prioriteiten stellen. Dat is de boodschap. Ik vraag me af of het echt zo simpel is.
DOEN! Als ik weinig tijd hebt, geef ik voorrang aan dit project. Altijd!

STAP 4: Beslis wat 'af' is
Zonder duidelijk eind blijft een project rustig voortkabbelen. Er is dan altijd iets dat je nog kan doen. Ook deze stap lijkt evident. Met een duidelijk doel is het makkelijker om er naartoe te werken.
DOEN! In mijn geval wordt dat zoiets als: schrijf dat kinderboek van begin tot eind en doe er iets mee.

STAP 5: Leg enkele mijlpalen vast
Een groter project, zoiets als een boek dus, werk je niet in één keer af. Daarom is het goed om enkele tussendtijdse doelen te stellen. Zo lijkt elke stap een stuk haalbaarder.
DOEN! Doelen stellen en minstens al één deadline vastleggen.

Ik kan wel een beetje hulp gebruiken bij mijn plan. Dus euh, wie wil, mag mij altijd vragen hoe ver ik sta.



Follow my blog with Bloglovin 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...