11 mei 2016

Schrijfcursus: nuttig of net niet?

Doen of niet?

Ik overweeg een schrijfcursus. Een serieuze. Met coaching van 'echte' schrijvers'. Wel een jaar lang. Met flink veel huiswerk en alles erop en eraan. Maar ik twijfel. Want schrijven, kun je dat leren?

Muzikanten studeren aan het Conservatorium. Kunstenaars kunnen naar LUCA . Maar over leren schrijven wordt vaak wat lacherig gedaan. Je zou als schrijver geboren worden. 'Echte' schrijvers trekken zich terug in één of ander donker hol en laten hun meesterwerk gewoon uit hun pen vloeien. Punt.

Uit ervaring weet ik dat je meer en sneller leert als je een cursus volgt. Toch doen dan? Misschien helpt het als ik mijn bedenkingen voor en tegen een schrijfcursus even op een rijtje zet.

-
  • Kan je schrijven wel leren in een cursus? Moet je niet gewoon gaan zitten achter je computer (of je blad papier) en werken? Heel hard werken. 
  • Leidt een cursus niet tot zielloze teksten? Teksten die helemaal volgens de regels van de kunst worden geschreven, maar zonder originaliteit en eigenheid.
  • Is het niet de zoveelste manier om het 'echte' werk uit te stellen? Om toch nog maar niet 'voor echt' te beginnen?
    +
    • Kan een cursus een stok achter de deur zijn? Met vervelende deadlines zodat er geen ruimte is voor uitstelgedrag. 
    • Ga je met een beetje feedback niet scherper schrijven? Het helpt altijd als iemand met een frisse blik naar je teksten kijkt. En discussies met gelijkgestemden lijken me wel interessant. 
    • Is het geen kans om contacten te leggen in de schrijverswereld? Je weet maar nooit. 
    • Is het niet slim om even uit je comfortzone te stappen? Met opdrachten waar je uit jezelf nooit of nooit aan zou beginnen. Om zo je grenzen wat meer af te tasten. 

    Voorlopig winnen de plusjes. Welke argumenten hebben jullie voor of tegen een cursus?



    Follow my blog with Bloglovin

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...