14 april 2016

Een nieuw verhaal: er een eind aan schrijven

Een einde aan een verhaal schrijven

Nieuwe ideeën komen vlotjes. In de flow van een verhaal geraken, dat lukt ook. Maar dan. Het einde. Ik merk dat ik het altijd moeilijk vind om naar een einde toe te werken.

Omdat ik het verhaal niet wil loslaten misschien. Of omdat ik moeite heb om over het lot van mijn personages te beslissen. Ik wil ook niet dat het einde een teleurstelling is voor mijn lezers. Want niets is vervelender dan een roteinde.

Volgens Ton Rozeman heeft elk verhaal twee eindes: het einde waar de personages en de schrijver naartoe werken en het einde dat hen overvalt.

Het eerste einde is dat wat binnen de verwachtingen ligt, schrijft Rozeman. Dat waar het personage op hoopt, of voor vreest. En daar beginnen de problemen al. Ik schrijf meestal niet met een vooropgezet plan. Ik ken de drijfveer van mijn personages wel, maar ik heb van tevoren totaal geen idee waar het naartoe gaat. Wanneer ik probeer te plannen, verlies ik snel mijn belangstelling.

Misschien moet ik toch plannen, maar onthouden dat ik het plan eender wanneer mag loslaten. Omdat er nog een tweede einde is. Een verrassend, nieuw perspectief dat mij zomaar kan overvallen. Zo hou ik toch de spanning in het schrijven. De spanning waar ik zo van hou.

Op Schrijven online vond ik een lijstje met mogelijke eindes voor wanneer het einde zoek is. Een beetje richting helpt.
  • happy end: Zoals in sprookjes, ze leefden nog lang en gelukkig. Alles valt na heel wat drama terug in de plooi.
  • comic relief: De held en de slechterik hebben heel wat meegemaakt, maar uiteindelijk loopt alles goed af. Om het laatste restjes spanning weg te nemen wordt er beloten met een grap.
  • plotselinge plot twist: De laatste alinea, of de laatste zin zet het hele verhaal op zijn kop.
  • open einde: De moordenaar zit achter tralies ... of toch niet? Er zijn nog losse eindjes in het verhaal die om een vervolg schreeuwen. 
  • slechte afloop: Het hoofdpersonage heeft alles in de soep laten draaien en ziet geen uitweg meer.
  • andere slechte afloop: Het loopt slecht af met de held, maar het hogere doel werd wel bereikt. 
  • de bal is rond: Het verhaal eindigt waar het begonnen is. Een handeling, sfeer of zelfs de beginzin keert terug, maar krijgt na het verhaal een heel andere lading. 
Van welk soort einde houden jullie het meest? 



Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...