13 januari 2016

Tag: vijf boeken die mij het meest zijn bijgebleven


Bij OH MY BOOK en Eline Stiekema zag ik een leuke boekentag. Als je nadenkt over de boeken die je het meest zijn bijgebleven, welke vijf komen dan het eerst bij je op. Die vraag levert een shortlist op van boeken die je om de één of andere reden niet meer vergeet. Benieuwd? Dit zijn de mijne. 

Mathilda - Roald Dahl
Als kind las ik enorm veel boeken. Ik had toen nog alle tijd van de wereld om in een boek te verdwijnen. Ik smulde van de boeken van Roald Dahl en las ze allemaal. Ik hield van Mathilde. Omdat ze ook heel veel las natuurlijk. En omdat ze haar vreselijke ouders en directrice te slim af was.

De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
De wereld van Sofie schetst een origineel beeld van de wereld van de eerste Griekse filosofen tot vandaag. Ik las het toen ik een jaar of zeventien was. Al die verschillende manieren om naar de wereld te kijken fascineerden mij. Ik herinner me dat ik mij op het einde van het boek afvroeg of ik wel echt bestond. 
Het is de liefde die we niet begrijpen - Bart Moeyaert

Ik lees Bart Moeyaert heel graag. Duet met valse noten heb ik waarschijnlijk een tiental keer gelezen, maar 'Het is de liefde die we niet begrijpen' vind ik ondertussen nog mooier. Ik hou van het taalgebruik en van de indringende sfeer.

Wuthering Heights - Emily Brontë

Wuthering Heights las ik op de universiteit (Germaanse, weetjewel). Ook hier draait alles om de liefde. Ruwe bolster Heathcliff duikt op een dag op bij het landgoed van Catherine en haar familie. Er groeit een warme vriendschap tussen hen. Toch besluit Catherine te trouwen met de verfijndere Edgar Linton. De wraak van Heathcliff is allesverwoestend. Ook hier hield ik vooral van de donkere sfeer die Emily Brontë weet te scheppen.

De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon
Een boek over een boek. En daarom eentje dat sowieso ook nog op dit lijstje moest. Ik merk wel dat ik me het verhaal niet meer zo goed herinner. Nochtans las ik dit boek later dan de vorige vier. Misschien moet het maar op de leeslijst dit jaar.  

Blijkbaar zitten de boeken die ik lang geleden gelezen heb, nog fris in mijn hoofd. Want het zijn die boeken die ik me het best herinner. Boeken die ik recenter heb gelezen, zijn blijkbaar toch wat waziger. Wat zegt dat over mijn hersenen, vraag ik me dan af ... Hoe zit het met jouw geheugen? Welke boeken zijn jou het best bijgebleven? Doe mee met de tag en laat een linkje of een boekenlijstje achter als reactie. Ik ben benieuwd.


Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...