3 januari 2016

Schrijven is lezen: Herinneringen van een denkbeeldig vriendje



Omdat er een verhaal in mijn hoofd zit over een klein meisje met een denkbeeldig vriendje, moest ik deze kopen toen ik hem tegenkwam. Matthew Dicks is leerkracht in een lagere school. Waarschijnlijk zit er af en toe een denkbeeldig vriendje in zijn klas. Naast leerkracht is hij ook blogger, dj op trouwfeesten, life coach ... En oh ja, schrijver natuurlijk.
Het verhaal wordt verteld door Budo. Het denkbeeldige vriendje van Max, een autistische jongen. Denkbeeldige vriendjes zien eruit zoals kinderen ze verzinnen. Sommigen missen daarom wenkbrauwen, of oren, of ze zien er eerder uit als een vlek. Budo ziet eruit als een echt jongetje dankzij de levendige verbeelding van Max. Alleen Max en andere denkbeeldige vriendjes kunnen hem zien.
Omdat Max het vaak moeilijk heeft, treedt Budo op als zijn beschermer. Hij helpt Max in vervelende situaties thuis of op school. Tot Max op een dag verdwijnt en Budo hem nergens meer kan vinden. Hij gaat tot het uiterste om Max toch te redden.
De grootste angst van Budo is verdwijnen. Hij heeft al heel wat denkbeeldige vriendjes zien vervagen. Dat gebeurt wanneer hun kind er niet meer in gelooft. Budo zet die angst opzij om alles te doen wat hij kan voor Max.
"Herinneringen van een denkbeeldig vriendje" is een verhaal over verbeelding, vriendschap en angsten overwinnen. Het is spannend, aandoenlijk en heeft een origineel vertelstandpunt. Zelf had ik het soms moeilijk om in de wereld die wordt geschapen te geloven. Het personage van Max bleef een beetje plat en de gebeurtenissen zijn soms zo ingewikkeld dat het ongeloofwaardig wordt. Wél mooi is de taal. Die blijft eenvoudig en kinderlijk en past daarom helemaal in het verhaal.
Leuk detail: Dicks kwam er zelf pas op 11-jarige leeftijd achter dat zijn maatje Johnson Johnson denkbeeldig was. Het zette heel wat van zijn jeugdherinneringen op zijn kop. Zelf herinner ik me geen denkbeeldige vriendjes. En ook bij de meisjes zijn er bij mijn weten geen op bezoek geweest.


Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...