16 januari 2016

Een nieuw verhaal: 5 manieren om ideeën te bedenken

Leeg notitieboek voor verhaalideeën
 
Eigenlijk zou ik niet mogen, maar het is zooo verleidelijk. Opnieuw beginnen. Met een wit blad, nieuwe ideeën, nieuwe verhalen. Het betekent dat ik een paar andere schrijfkindjes harteloos aan de kant moet schuiven. Dat ik niet de moeite doe om alles eruit te halen wat erin zit. Dat ik weer niet afmaak waar ik aan begonnen ben. Maar toch ga ik het doen. Een nieuw jaar, een nieuw verhaal. Om te beginnen heb ik een boeiend nieuw idee nodig.

Stap 1: ideeën bedenken

Ik sleur altijd en overal een notitieboekje mee. Ook in mijn smartphone zit een hele lijst met ideetjes. Want ideeën zitten overal. In een gesprek dat je opvangt. In het nieuws. Of in euh ... een boek. Als dat klinkt als stelen, lees dan vooral verder.

Mensen kijken
Elke dag kom je mensen tegen die een rol zouden kunnen spelen in je verhaal (als je niet de hele dag achter je schrijftafel zit tenminste). Niks is leuker dan bedenken wat die rol zou kunnen zijn.
Wie is de kerel die je vlak voor het rode licht inhaalt, rechts, over de stoep (Haast hij zich naar huis voor de bevalling van zijn, euh, hond?). Wat betekent dat stukje conversatie dat je oppikt in een koffiehuis ("Er zit een kleuter in mijn klas die elke dag 10 druiven mee heeft. Elke dag. En altijd precies tien.") Of wat denkt de boer op het veld in zijn tractor (misschien droomt hij van een leven als gevechtspiloot).

Kranten lezen
Kijk naar het nieuws. Lees krantenkoppen. Welke verhalen vallen daar te rapen?
  • Zaakvoerder Spar na 10 jaar opnieuw slaags met overvallers.
  • Buur kiepert zijn stront over omheining.
  • Dit spelletje is zo verslavend dat mensen smeken om het te mogen spelen. 
  • Wie kan of mag bepalen wie wanneer recht heeft op een kind.
  • Bijna twee derde van Belgen denkt kanker te krijgen.
Een lijstje waar ik spontaan al enkele ideeën bij krijg. Jij ook?

Wat als ...
Wat als ... is niet alleen een hilarisch programma, maar ook een leuke manier om ideeën te bedenken. Wat als een een klein meisje 's nachts niet kan slapen? Misschien duikt er wel een reus op aan haar venster (De GVR - Roald Dahl). Of wat als een jongen achtergelaten wordt in de jungje? Misschien wordt hij opgevoed door een stel wolven (Mowgli - Rudyard Kipling).

Tussen de regels
Lees backcovers van andere boeken? Waarover gaan ze? Hoe zou jij het verhaal afmaken? Of wat zou je veranderen om er jouw verhaal van te maken? En nee, dat heet niet pikken, dat heet ideeën genereren. Herschrijf een backcover verschillende keren en verander er telkens iets aan. Hieronder vind je het resultaat van twee herschrijfrondes van de achterflap van wespennest van Bart Moeyaert.

Voorbeeld oefening achterflap

Gebruik schrijfstarters
Schrijfstarters zijn korte zinnen of verhaalideeën waarmee je aan de slag kan. Ik heb een kleine verzameling op Pinterest waar ik zelf al een verhaal in lees. Maak er gerust gebruik van. Of ga zelf op zoek naar schrijfstarters (writing prompts) die jou raken.

Heb jij nog andere leuke manieren om ideeën te verzamelen? Ik ben benieuwd!

Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...