28 december 2015

Drie manieren om je stem te vinden

Op zoek naar mijn stem. Dat ben ik. Letterlijk én figuurlijk. Ik ben voor de tweede keer in een maand tijd mijn stem kwijt. Echt kwijt. Dat betekent dat er alleen wat gekraak uit mijn strot komt en dat ik mij verstaanbaar moet maken door stilletjes te fluisteren. Ik heb de meisjes ondertussen verboden om 'Watte?' te roepen. Als ze het toch doen, probeer ik traag en in één woord te fluisteren wat ik wil zeggen. 'Deu-eur', wil zeggen dat ze de deur (voor de tiende keer) moeten dichtdoen. Ook 'Sto-op' (met ruzie maken) of 'Ko-om' (en geef mij eens een knuffel), passeerden de revue.
Niets kunnen zeggen, maakt mij meer dan ooit bewust van alles wat ik er op een dag uitgooi zonder erbij na te denken. Hoeveel betekenis heeft alles wat ik zeg? Hoeveel keer had ik eigenlijk beter gezwegen? Of had ik de boodschap toch iets zorgvuldiger moeten formuleren?


Ook als je schrijft, is hoe je iets zegt minstens even belangrijk als wat je zegt. Misschien zelfs belangrijker. Het maakt je uniek. Alle verhalen zijn al eens verteld. Maar niet op jouw manier. Hoe vind je die unieke en herkenbare schrijfstem? Dat is wat mij deze dagen bezig houdt.
Je eigen stem zit in twee dingen: in de woorden die je kiest én in de manier waarop je naar de wereld kijkt. Schrijf ik liever poëtisch of past rechttoe rechtaan toch beter bij mij? Hoe klink ik echt als mezelf? Welke verhalen vertel ik het liefst? En waarom eigenlijk?

Op mijn zoektocht kwam ik enkele oefeningen tegen die kunnen helpen om je stem te vinden. De volgende drie vond ik zelf het interessantst:
  • Beschrijf jezelf in drie adjectieven. Bijvoorbeeld: rustig, dromer en ruimdenkend. Bedenk dan hoe iemand klinkt die aan die beschrijving voldoet. Of vergelijk jezelf met een romanpersonage (Alice in Wonderland misschien?). Hoe klinkt dat personage?
  • Maak een lijstje van je favoriete boeken, artikels, blogs. Waarin lijken ze op elkaar? Waarin net niet? Wat trekt je aan? Ik hou erg van de stijl van Bart Moeyaert. Sober, eenvoudig, maar tegelijk poëtisch en indringend. 
  • Freewrite, schrijf zonder na te denken. Laat je helemaal gaan. Schrijf op een manier die je geen enkele moeite kost. Lees dan wat je geschreven hebt. Is dit jouw stem? 
Zoals altijd geldt ook deze tip: schrijf gewoon veel (met een kop thee met hopen honing erin). Dan vindt je eigen stem je vanzelf #oftochzoiets. En zelfs dan ben je nog niet klaar. Want heeft een schrijver niet zoveel stemmen nodig als hij verhalen schrijft? Zelfs al lijken ze een beetje op elkaar ...

Meer leesvoer over je schrijstem:
10 steps to finding your writing voice
How to develop your unique writing voice
How to find your writing voice
10 questions to find you unique writing voice
Vijf tips om je schrijfstem te vinden
Schrijf met je eigen stem 


Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...