9 augustus 2015

Zo schrijf je beter: 500 woorden per dag


Ik ben de laatste maanden (misschien zelfs jaren) meer bezig geweest met schrijftips lezen en interessante schrijfcursussen opzoeken, dan met schrijven zelf. Ik geeft toe, het heeft nogal lang geduurd voor ik doorhad dat mij dat helemaal niks oplevert. Hoogstens een paar vage dromen van schrijven op een Zuiders eiland. Of visioenen van een manuscript dat zo ongeveer helemaal af is. Maar nee, daar ben ik dus nog (lang) niet. Toch levert zo'n schrijftip soms wel iets op. De volgende tip van Schrijven Online zette mij de voorbije dagen en weken flink aan het werk. 
De tip: schrijf iedere dag een minimaal aantal woorden. Veel schrijvers noteren hoeveel woorden ze per dag halen, dwangmatig bijna, maar hoe meet je anders vooruitgang? Ga voor 500 woorden, ze hoeven niet perfect te zijn. Je zult merken dat het regelmaat wordt, routine. De eerste dagen dwing je jezelf achter die computer. Maar hoe regelmatiger je schrijft, hoe makkelijker die woorden gaan komen en hoe leuker het wordt, die dagelijkse worsteling. Het voldane gevoel waarmee je iedere avond de alinea’s leest die je de nacht ervoor met tranende slaapogen typte.
Het resultaat? Onder andere deze blog! Ik had me ooit al eens vaag voorgenomen om te beginnen bloggen. Maar dat idee zat ergens verborgen in één van de vele schuifjes van mijn hoofd. Toen ik dingen las als elke dag schrijven, regelmaat en routine, floepte dat schuifje weer open. Et voila, Katrien schrijft.

Dit zijn mijn mooie schrijfvoornemens op een rijtje (en als ik ze hier, zwart op wit noteer, kan ik er niet meer onderuit):
  • drie keer per week bloggen ( al gelukt!)
  • elke dag een schone tweet (nog niet gelukt)
  • twee keer per week een schrijfsessie (ga voor 500 woorden, weetjewel, maar euh, nog maar half gelukt)
En wie weet, als ik die mooie voornemens een tijdje flink volhou, geef ik mijzelf ook nog een schrijfcursus cadeau. Ik begin nu alweer een beetje te dromen ...

Follow my blog with Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...